När internet exploderade i slutet av 1990-talet försökte många företag kapitalisera på trenden med shopping över nätet. Många lyckades också, vilket är anledningen till att vi idag ser ett stort antal framgångsrika näthandlare som tog sin början under denna era. Andra projekt var mindre lyckade. Boo.com var sajten som satsade på allt att bli internets största e-handelsaktör inom klädbranschen, men som nu istället har blivit ett avskräckande exempel för alla som sysslar med affärer på nätet. Deras utgifter var betydligt större än inkomsterna och det hela slutade med en hård krasch.

 

Boo.com var ett brittiskt registrerat företag med bas i London, men bakom sajten stod tre svenskar: Ernst Malmsten, Kajsa Leander och Patrik Hedelin. De hade alla god insyn i IT-världen och var övertygade om att de var en guldgruva på spåren. De fick medhåll från många professionella bedömare som ansåg att det var helt rätt att investera i shopping på nätet. Det var den huvudsakliga anledningen till att Boo.com lyckades samla in enorma summor i riskkapital från investerare som till exempel JP Morgan.

Woman Using Her Bank Card Online With a Laptop

Woman Using Her Bank Card Online With a Laptop

Efter många, och långa, förberedelser som drog ut på tiden och satte investerarnas redan prövade tålamod under större tryck lanserades Boo.com under slutet av år 1999. Företaget hade räknat med att försäljningen skulle ta fart direkt, och även om det såldes en hel del kläder var det också mycket som skickades tillbaka. Dessutom hade avgifterna skenat rejält och omkostnaderna var enorma. När it-bubblan slutligen sprack under 2000 var Boo.com ett av de största och mest omskrivna offren som gick i konkurs i krisen. Företaget var extremt skuldsatta efter alla extravaganta utgifter och flera investerare förlorade mångmiljonbelopp när företaget slutligen gick omkull.

 

Boo.com har blivit en referens för människor inom e-handeln för ett företag som inte hade koll på omkostnaderna samtidigt som planen för affärsmodellen inte höll. Med en krånglig hemsida och dålig effektivitet begick de flera kardinalfel som ledde till en katastrofal avslutning. Idag har de flesta lärt sig av misstagen och e-shoppar är betydligt mer användarvänliga nu än när internet var i sin linda. Dessutom finns det resurser som internetvikings.com har att tillgå där e-butiker kan få hjälp med det mesta inom e-handel.