När svenska e-butiker nämns brukar Rapunzel of Sweden framhållas som ett skolexempel på en lyckad affärsverksamhet på nätet. Grundaren bakom företaget, Ida Backlund, kämpade länge för att komma upp på banan med sin affärsidé. Tanken var att sälja hårförlängning till kunder över hela världen. När hon beskrev sin affärsidé för banken var hon bara 22 år, och det blev inget banklån den gången. Hon gav dock aldrig upp sin dröm, och det har gett utdelning. Nu, åtta år senare, är Rapunzel of Sweden ett företag med en mångmiljonsomsättning och berättelsen om Ida Backlunds företag är något av en framgångssaga.

Ida Backlund kommer från en liten by vid namn Grönåker som ligger avlägset från det mesta. Det är en västerbottnisk by med långa avstånd mellan gårdarna och det verkar på papperet knappast vara platsen där en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer skulle växa upp. Ändå framhåller Backlund att hennes uppväxt är en viktig del i berättelsen om Rapunzel of Sweden. Det var den första framåtandan föddes som sedan tog henne hela vägen till VD-positionen på ett framgångsrikt företag. Numera sitter hon i de fina salongerna och hennes arbetsplats inkluderar hela världen, men Ida har aldrig glömt tiden i Grönåker som hon menar att hon än i dag har nytta av.Rapunzel of Sweden 11

De första åren av hennes företag var fulla av utmaningar. Det uteblivna banklånet var bara en i raden av motgångar som drabbade henne. När Ida först började beställa löshår från Asien höll inte beställningarna måttet, och hon var tvungen att leta länge innan hon hittade en tillverkare som klarade de högt ställda kraven. När hon väl hade inlett ett samarbete med någon som hon litade på rullade det på. Det var startskottet som ledde till att företaget kunde expandera eftersom det nu fanns varor av hög kvalitet att beställa. Kunder har det aldrig varit någon brist på. Det finns en stor efterfrågan på löshår både i Sverige och internationellt.

Nu satsar Rapunzel of Sweden på att bli ännu större ute i världen. Tack vare en trogen kundkrets är budgeten i balans och Ida Backlund och resten av de anställda kan fokusera på att hitta nya jaktmarker. Håret är fortfarande prioritet ett för företaget, men Ida Backlund har också öppnat upp för försäljning av andra produkter som passar bra på ditt sminkbord.