Om man vill starta eller äger en verksamhet inom e-handel på internet, är en av de viktigaste satsningarna att fokusera på en effektiv och god marknadsföring. Idag finns det många vägar att gå för att nå ut till omvärlden och en av dessa är sociala medier, men även TV och annonser online och i tidningar.

Marknadsföra e-handel med ett stärkt varumärke

Sociala medier har blivit en av de bästa plattformarna för att nå ut till kunder om man har en e-handel. Något som också är viktigt är att skapa ett starkt varumärke som många lätt kan komma ihåg och bli nyfikna på. På Facebook kan man med fördel annonsera sina varor eller tjänster och det finns bra tips hur man marknadsför i sociala medier för att lyckas. För att man ska kunna skapa sig ett starkt varumärke och få varumärket att se bättre ut i en marknadsföring, är det https://klingit.com/sv/ som man ska vända sig till! Ett professionellt team kan då ge support med en snygg webbdesign, skapa en förbättrad marknadsföring i olika medier, samt göra företagets e-handel mer användarvänlig för kunder online! Tack vare dessa unika tjänster får man ett varumärke som verkligen syns! En annan stor fördel är att man alltid har en trygg kund-garanti för alla tjänster, samt att man kan få ett flertal förslag för design och marknadsföring att välja på i varierande projekt.

E-handel och marknadsföring i TV eller på internet

Går företagsverksamheten bra i ett e-handelsföretag, kan man även kosta på sig att marknadsföra sitt varumärke i TV. Att marknadsföra det egna e-handelsföretaget ett videoklipp i TV kostar en del men kan vara värt det då man når ut till miljontals hushåll. En digital annonsering på TV4 kostar mellan 10 000 och 30 000 kronor för 30 sekunder. På internet kan man också lägga ut annonser för en viss summa på hemsidor som har många besök dagligen. Något som är smart är att använda sig av är Google-annonsering, även kallat Google Ads. Det betyder att oavsett var e-handelsföretagets annons ligger på internet, betalar man bara per klick. Om någon klickar på annonsen betalar man runt 4-9 kronor per klick och det är en kostnad som redovisas som CPC eller cost-per-click. Om ingen klickar på annonsen betalar man ingenting. Kostnaden per klick kan variera och ett prisexempel för detta är Instagram som kostar runt 1,92 och upp till 20 kronor per klick beroende på hur mycket man vill synas.

Det finns även andra sätt att marknadsföra sitt e-handelsföretag. Något som är smart är att delta i diskussioner på internet och särskilt de diskussioner som kan ha en anknytning till e-handel. Säljer man till exempel kosmetika på internet, är det smart att delta i sådana forum och diskussioner. Det är lätt att nämna sitt eget företag i en diskussion och på så sätt få upp intresse från potentiella blivande kunder. Ett annat effektivt sätt, är att gå med i grupper på Facebook där personer har samma intresse som de tjänster eller produkter man har i sin e-handel.