Dagens e-handlare jobbar hårt för att för göra det så enkelt så möjligt att handla. Där man tidigare behövde fylla i alltifrån namn och adress till kortuppgifter finns det idag många lösningar där man bara skriver in ens personnummer eller ens e-postadress och klickar på köp-knappen. När tröskeln till handel sänks blir det dock lättare att råka ut för oseriösa handlare. För att slippa dessa otrevligheter bör du alltid läsa villkoren samt vara försiktig med var du fyller i dina kortuppgifter. Se också till att söka upp handlarna på nätet för att se tidigare kunders recensioner.

Handel direkt via sociala medier

Idag krävs det inte ens en egen plattform för att sälja sina varor. Allt fler sociala medier börjar erbjuda företag möjligheten att sälja direkt via plattformen. Facebook lanserade denna möjlighet för ett tag sedan och i februari blev det klart att även Snapchats moderbolag börjar med e-handel. De gör dock på ett annorlunda sätt och börjar med att sälja sina egna produkter, glasögon med inbyggd kamera som kan skicka upp videos direkt till Snapchat. Oavsett tillvägagångssätt är det tydligt att gränserna mellan webbshop och sociala medier är på väg att suddas ut och snart kommer det vara lika naturligt att klicka hem en vas via Instagram som att gilla ett foto som föreställer den.

Få råd med fynden

Att lyckas fynda är en konst och oftast handlar det om att agera tvärtom mot alla andra. Företag har ofta kampanjer när affärerna går lite segt, till exempel strax före löning. Då kan man alltså göra riktigt bra fynd ifall man är snabb. Att handla för “fel” säsong är också ett klassiskt knep. Köp vinterjackan på våren och baddräkten när hösten börjar krypa sig på. Säger logiken ja men plånboken nej? Då kan ett snabblån vara en god idé. Är du sugen på att skaffa Snapchat-glasögonen? Låna då 2000 kronor extra för det är vad de ligger på – om du lyckas hitta dem överhuvudtaget.