Bland det svåraste med att driva en e-handel är att nå kunderna. Du kan ha fantastiska produkter, men om du inte når kunderna, så blir det ingen försäljning. Ett smart och effektivt sätt att både få fler och kvalitativa besökare till sajten, alltså köpare, är genom en egen Youtubekanal.

Att driva e-handel

E-handeln går framåt och tillhör de branscher som inte påverkats negativt under Coronapandemin. Folk handlar på nätet som aldrig förr. Problemet är att få del av kakan. Många mindre företag kan gå på knäna, trots att e-handeln ökar. Eller så har du ett företag som ska börja med e-handel, men det känns svårt att börja investera just nu. Ett tips är då att skaffa flexibel kredit hos capcito.com, så att du klarar dig igenom krisen och kan komma igen.

Starta en Youtubekanal

Det är viktigt att ditt företag, din blogg och Youtubekanal hänger ihop, att det känns som ett varumärke. Ett tips är att ha samma logga överallt på internet, så att besökare känner igen sig. Det är också viktigt att du inte blandar privat och företag, vilket ibland mindre företagare gör. Din Youtubekanal ska heta detsamma som ditt företag och bara ha med företaget att göra. Det är enkelt att starta en kanal och du är igång på ett par minuter. Se till att länka mellan hemsida, blogg, social media-konton och Youtubekanalen.

Skapa filmer

Vilka slags filmer ska du då skapa? Två slags filmer: infomercials och tutorials. Infomercials är reklamfilmer som berättar om varan. Om du har en cykelaffär med tillhörande webbshop skapar du informativa filmer om de olika slags cyklarna och tillbehören. När en person tänker köpa en cykel och söker på en särskild cykelmodell, så får de upp din film på Youtube. Fokus i infomercials är produkten. Ingen kommer att söka på just ditt företagsnamn, utan det är varan som de är intresserade utav. Du kan också göra filmer där du visar för- och nackdelar mellan olika produkter, guider, som gör det lättare för kunderna att välja. Tutorials är undervisningsfilmer. En cykelbutik kan skapa filmer som visar hur man byter däck, lagar en punktering och lastar cykeln rätt inför en längre tur. När du skapar en film ska du fråga dig vilken slags information just dina kunderna kan söka efter. En frisör kan visa enkla håruppsättningar, en advokat informera om arvsrätt och en bilverkstad visa hur man byter däck.